Jó teremakusztika

A “jó teremakusztika” kifejezés meghatározása nem könnyű, de van néhány alaptulajdonság és szabály, ami alkalmazható a különböző típusú termekhez.
Egy jó akusztikájú teremben a kívánt hangok kihangsúlyozódnak, míg a nem kívánt hangok kirekesztődnek.


Jó teremakusztika

Mi a jó teremakusztika ?

A válasz függ a szóban forgó teremtől, a teremben végzett tevékenységtől, de az egyén képességeitől is, mint a használó hallóképessége és a személyes reakció. Még ha a “jó teremakusztika” kifejezés meghatározása nem is könnyű, de van néhány alaptulajdonság és szabály, ami alkalmazható a különböző típusú termekhez.

Az alábbiakban a termeket különbözően csoportosítjuk a terem funkciója szerint.

Termek, amelyekkel szemben nincs speciális elvárás a beszédet vagy zenét illetően

Sokfajta térben az akusztikai kapcsolat két egymástól távol eső pont között zavaró és nem kívánt lehet: bemutatótermek, étkezdék, folyosók, irodák és közösségi helyiségek…

Az olyan termekben, amelyeket nem speciálisan beszéd- vagy zenehallgatásra terveztek, különböző tevékenységek zavarhatják egymást. Ilyenkor meg kell akadályozni, hogy a hang egyik pontból a másikba terjedjen.

A cél ilyenkor legalább az, hogy amennyire csak lehet, megakadályozzuk, hogy a visszaverődő hang felerősítse a direkt hangot és sok esetben az is, hogy a direkt hang útját lezárjuk. Az erre vonatkozó tényezők a háttérzaj szintje, beszédérthetőség, elszigeteltség és lehetőség arra, hogy a figyelmeztető jeleket észleljük. A megoldás az, hogy minél rövidebb utózengési időt érjünk el és hogy a hangforrástól mért távolság növelésével csökkentsük a hangszintet, amennyire csak lehet.

A leghatékonyabb hanggyengítési megoldás a normál méretű (hosszúság és szélesség nagyobb mint a magasság) termeknél az, ha a mennyezetet jó hangelnyelő anyaggal borítjuk be. Néha szükséges lehet a tér megosztása fal panelek és hangelnyelő felületek alkalmazásával. A zajos berendezéseket az érzékelő zónáktól elszigetelten kell elhelyezni és hangelnyelő felületekkel körbekeríteni.

Alkalmazandó teremakusztikai kritérium: Tr, Utózengési idő
Hangcsillapítás a távolság duplázásával

Szónoklatra tervezett termek

A szónoklatra tervezett termekben az elsőrendű visszaverődést úgy kell irányítani, hogy minden egyes hallásponthoz elérjen. Az olyan felületeket, amelyek késői visszaverődést okoznak, hangelnyelő anyagokkal kell burkolni. Ez azért szükséges, mert a késői hangvisszaverődés – ami a direkt hangot követően hosszú idő után érkezik meg – nem erősíti, hanem inkább zavarja a direkt hangot.

A direkt hang és az elsőrendű visszaverődés a legfontosabb tényező a szónoklatra tervezett termekben. A szónoktól egy bizonyos távolságra (nagyobb mint 8-10 m), a direkt hang más nem elegendő erősségű. Ez azt jelenti, hogy további visszaverődésre van szükség a mennyezetről, az oldalfalakról és a speciálisan megtervezett visszaverődő felületekről. A korán visszavert hang így megerősíti a direkt hangot. A későbbi felületi visszaverődéseket, amelyek nem járulnak hozzá a direkt hang felerősítéséhez, el kell fojtani (főként a terem hátsó részében lévő felületeknél).

Kis termekben, ahol a szónok és a hallgató közötti távolság nem éri el a 8-10 métert, minél rövidebb utózengési időt kell elérni. Nagyobb termekben egy szakember segítségét kell kérni, hogy a legjobb körülményeket teremtsük meg szónoknak és hallgatónak egyaránt.

Alkalmazandó teremakusztikai kritérium: Tr, Utózengési idő 

STI, Hangátviteli Index

RASTI, Gyors Hangátviteli index

Zenehallgatásra tervezett termek

A zenehallgatásra tervezett termekben a mennyezetről és oldalfalakról való elsőrendű visszaverődést úgy kell irányítani, hogy minden egyes halláspontot elérjen. A késői visszaverődést okozó felületeket hangelnyelő vagy diffuzív anyagokkal kell borítani. Az oldalfalaknak diffúziósnak kell lenniük, ha nem nyújtanak hasznos korai visszaverődést.

A zenei előadásokra tervezett termek akusztikai kialakítása sokkal komplexebb, mint a más típusú termeké. Itt a visszaverődő hang tulajdonságai a legfontosabbak.

A korai visszaverődést, különösen a hangforráshoz közeli felületekről, alaposan át kell tanulmányozni. A visszaverődés szétszóródása az idő, hangszint, frekvencia és irány tekintetében befolyásolja az előadott zene érzékelését.

A terem térfogata és alakja, valamint a visszaverő, hangelnyelő és diffuzív felületek határozzák meg a terem akusztikai minőségét.

A visszaverő felületeket a közvetlen korai visszaverődésre használják.

A hangelnyelő felületeket a visszhangok és hangkoncentráció elkerülésére használják.

A diffúziós felületek azért fontosak, hogy elkerüljük az akusztikai torzítást (vagy frekvencia színezés – durva hangok) és olyan visszaverődési hangteret érjünk el, ahol a visszaverődések minden irányból szinte egyszerre érkeznek meg a hallgatóhoz.

A különböző zenei stílusoknak különböző igényei vannak az utózengési idő és egyéb teremakusztikai kritériumok tekintetében.

A legtöbb esetben szükséges egy akusztikai tanulmány készítése, hogy zenei előadótermekben a legjobb akusztikai feltételeket alakítsuk ki.

A legtöbbször használt teremakusztikai kritériumok: Tr, Utózengési idő 

Korai-Elhalkulási-Idő, EDT

Tisztaság, C80 (dB)

Érthetőség, D50 (dB)

Oldalirányú Energia Tényező, LEF